De câtă forță, sacrificiu, demnitate, conștiință și luciditate este nevoie pentru a putea schimba un sistem tocmai cu oamenii care sunt rezultatul lui?


duminică, 29 decembrie 2013

Despre standarde...

Cazul învăţătoarei surprinse, într-o înregistrare video, în timp ce le cere bani pentru cadourile de Crăciun părinţilor de la clasa la care preda va fi analizat luni, 30 decembrie, de o comisie a Inspectoratului Şcolar, a declarat pentru gândul Marian Banu, inspectorul de imagine ISM Bucureşti.





sursa: gandul.info / youtube.com

luni, 23 decembrie 2013

O nouă modificare a Legii educației naționale

Guvernul a adoptat, în şedinţa de luni, 23 decembrie, o ordonanță de urgență pentru modificarea Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 şi pentru luarea unor măsuri în domeniul învăţământului - informează Biroul de presă al M.E.N. Principalele modificări pe care actul normativ mai sus menţionat le aduce sunt:
  • Menţinerea duratei de 4 ani pentru ciclul gimnazial şi pentru liceu: documentul menţine forma existentă a ciclului gimnazial şi elimină forma propusă spre implementare, prin adoptarea Legii nr. 1/2011, care prevedea trecerea clasei a IX-a în învăţământul gimnazial şi reducerea liceului la o durată de 3 ani.
  • Creşterea duratei învăţământului obligatoriu de la 10 la 11 ani: prin introducerea clasei pregătitoare şi prin menţinerea duratei de 4 ani a liceului, învăţământul obligatoriu creşte de la o durată de 10 ani la una de 11 ani. Prin urmare, învăţământul obligatoriu va fi format din clasa pregătitoare, clasele I - VIII, clasele IX - X, pentru cei care aleg traseul liceal, respectiv primii doi ani ai şcolii profesionale, pentru cei care aleg traseul învăţământului profesional şi tehnic.
  • Acordarea dreptului absolvenţilor învăţământului profesional să continue studiile liceale la forma de învăţământ cu frecvenţă: Legea Educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, acordă posibilitatea absolvenţilor învăţământului profesional, care promovează examenul de certificare a calificării profesionale, să urmeze cursurile învăţământului liceal, doar la forma cu frecvenţă redusă. Având în vedere că absolvenţii învăţământului profesional sunt în marea lor majoritate minori şi se află într-un parcurs normal al educaţiei lor (fără să fi părăsit sistemul de educaţie), manifestând interes pentru creşterea nivelului de educaţie şi formare profesională, prin adoptarea OUG li se acordă posibilitatea de a-şi completa educaţia şi pregătirea profesională, inclusiv prin forma de învăţământ cu frecvenţă.
  • Precizări privind învăţământul postliceal: ordonanţa de urgenţă aduce precizări şi în ceea ce priveşte organizarea învăţământului postliceal, a modalităţilor de finalizare a studiilor acestui tip de învăţământ, dar şi corelarea pregătirii postliceale cu Cadrul Naţional al Calificărilor.
  • Precizări privind evaluarea la clasa pregătitoare: în legislaţia actuală nu este reglementată modalitatea de notare/evaluare pentru clasa pregătitoare. Prin modificările aduse se precizează foarte clar că elevii din clasa pregătitoare NU vor fi evaluaţi prin note sau calificative.
  • Se acordă tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun şi elevilor din învăţământul profesional: în prezent, se asigură tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun doar pentru elevii din învăţământul obligatoriu şi liceal, creându-se o situaţie discriminatorie pentru elevii din învăţământul profesional. Ca urmare, se impune completarea art. 84 din Legea nr. 1/2011, pentru a include printre beneficiarii tarifului redus la transportul în comun şi elevii din învăţământul profesional.
  • Se reglementează calendarul de introducere a noilor forme ale examenului de evaluare naţională, admitere la liceu şi bacalaureat, începând cu generaţiile de elevi care intră în clasa a V-a, respectiv în clasa a IX-a, în anul şcolar 2015 - 2016: Legea nr. 1./2011 introduce noi forme de susţinere a examenelor de evaluare naţională, admitere la liceu şi bacalaureat, forme care pleacă de la conceptul de transdisciplinaritate. Totuşi, din punct de vedere pedagogic, nu se poate concepe o modalitate de evaluare fără ca ea să se coreleze cu modalitatea de predare. În acest sens, metoda interdisciplinară de predare a fost introdusă, pentru prima dată, în sistemul românesc de educaţie în anul şcolar 2013-2014, pentru ciclul primar, urmând ca ea să fie extinsă, în anii următori, şi la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea evaluărilor la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, începând cu anul şcolar în curs (2013-2014), evaluări concepute după modelul testelor internaţionale de tip PISA, va permite elevilor să se pregătească pentru noua formă de evaluare prevăzută de Legea nr. 1/2011.
  • Se extinde cadrul legal pentru subvenţionarea costurilor aferente frecventării liceului şi pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate: legislaţia actuală prevede posibilitatea sprijinirii financiare în vederea continuării studiilor liceale doar pentru elevii din mediul rural. Prin noile prevederi ale OUG, se extinde cadrul legal pentru subvenţionarea costurilor aferente frecventării liceului şi pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.
  • Se fac o serie de precizări suplimentare privind modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unităţilor de învăţământ: legislaţia actuală nu precizează foarte clar modalitatea de transfer a resurselor financiare de la o unitate de învăţământ la alta. Prin modificările aduse la Legea nr. 1/2011, se clarifică acest aspect.
  • Se extinde de la 3 la 6 ani dreptul cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza în învăţământul preuniversitar, pe baza rezultatelor obţinute la concursul de titularizare: cadrele didactice netitulare calificate, care au participat în ultimii 6 ani la concursul naţional unic de titularizare, au obţinut cel puţin nota/media 7 şi au ocupat un post/catedră, au posibilitatea de a deveni titulare în sistemul de învăţământ preuniversitar, după parcurgerea unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
  • Se clarifică durata anului universitar pentru studenţii din anii terminali, astfel încât aceştia să beneficieze de toate drepturile, conform cu statutul lor, până la 30 septembrie: pentru învăţământul universitar, OUG clarifică durata anului universitar, astfel încât studenţii aflaţi în ultimul an de studiu să poată beneficia de toate drepturile, conform cu statutul lor, până la data de 30 septembrie.
  • Se introduc modalităţi suplimentare de alocare a fondurilor către universităţi, în principal prin încurajarea cooperării universităţilor cu diferiţi actori, preponderent din mediul socio-economic: finanţarea universităţilor este completată prin încurajarea diferitelor institute de cercetare sau companii, publice sau private, să participe la proiecte cu caracter educaţional. De asemenea, se asigură cadrul legal ca specialişti din diverse domenii de activitate să ocupe funcţii didactice de predare, având statutul de cadru didactic asociat invitat.
  • Reglementarea statutului Bibliotecii Pedagogice Naţionale I.C. Petrescu", care devine secţie a Bibliotecii Centrale Universitare: o reglementare importantă se referă la noul statut al Bibliotecii Pedagogice Naţionale „I.C. Petrescu" din Bucureşti, care devine secţie a Bibliotecii Centrale Universitare, asigurându-i-se, astfel, continuitatea. Din cauza faptului că imobilul ocupat, până de curând, de Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu" a fost retrocedat, instituţia se afla într-un mare pericol de a pierde fondul de carte şi locurile de muncă ale angajaţilor săi. În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei OUG se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei naţionale Regulamentul de organizare şi funcţionare a Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I" din Bucureşti.
  • Reglementări privind funcţionarea ARACIS: un alt punct important se referă la reglementări privind declanşarea alegerilor pentru noii membri ai ARACIS, dat fiind că în anul 2014, o dată cu finalizarea mandatelor unor membri, posturile devin vacante.
 sursa: edu.ro
 

miercuri, 18 decembrie 2013

Decontarea navetei va fi acordată şi personalului didactic auxiliar

Potrivit unui comunicat al senatorului Liviu Marian Pop, art. 105 din Legea nr. 1/2011 a educaţiei naţionale a fost modificat, în sensul în care decontarea cheltuielilor de transport la şi de la la locul de muncă va fi acordată şi personalului didactic auxiliar. 
După cum arată Liviu Marian Pop, propunerea legislativă a fost respinsă îniţial de Camera Deputaților, dar a fost adoptată în plenul Senatului, acesta fiind for decizional.
Vom reveni cu amănute.

luni, 16 decembrie 2013

E oficial: 27 şi 31 decembrie 2013 şi 3 ianuarie 2014 - zile libere

Hotărârea nr. 965/2013 pentru stabilirea zilelor de 27 şi 31 decembrie 2013 şi 3 ianuarie 2014 ca zile libere
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 11 lit. a) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1
(1)Pentru salariaţii din sectorul public, zilele de 27 şi 31 decembrie 2013 şi 3 ianuarie 2014 se stabilesc ca zile libere.
(2)Pentru zilele stabilite ca zile libere în luna decembrie 2013 potrivit alin. (1), instituţiile publice îşi vor desfăşura activitatea în regim de program normal în zilele de 14 şi 21 decembrie 2013 sau vor prelungi corespunzător timpul de lucru, până la data de 24 decembrie 2013, potrivit planificărilor stabilite.
(3)Pentru ziua stabilită ca zi liberă în luna ianuarie 2014 potrivit alin. (1), instituţiile publice îşi vor desfăşura activitatea în regim de program normal în ziua de 11 ianuarie 2014 sau vor prelungi corespunzător timpul de lucru, până la data de 31 ianuarie 2014, potrivit planificărilor stabilite.
(4)Prestarea muncii potrivit alin. (2) şi (3) nu conferă acordarea de timp liber corespunzător.

Art. 2
Prin derogare de la prevederile art. 1, personalul din cadrul Trezoreriei Statului poate desfăşura în zilele de 27 şi 31 decembrie 2013 şi 3 ianuarie 2014 activităţile stabilite prin normele metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 2013, aprobate prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice.
Art. 3
Prevederile art. 1 nu se aplică în locurile de muncă în care activitatea nu poate fi întreruptă datorită caracterului procesului de producţie sau specificului activităţii.

Art. 4
(1)Dispoziţiile art. 1 nu se aplică magistraţilor şi celorlalte categorii de personal din cadrul instanţelor judecătoreşti implicate în soluţionarea proceselor cu termen în data de 27 şi 31 decembrie 2013, respectiv 3 ianuarie 2014 şi nici participanţilor în aceste procese.
(2)Dispoziţiile art. 1 nu se aplică personalului din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală cu atribuţii în administrarea veniturilor cuvenite bugetului consolidat al statului, stabilit prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 5
Dispoziţiile prezentei hotărâri pot fi aplicate şi angajaţilor din sectorul privat, în măsura în care partenerii sociali stabilesc astfel.

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 775 din data de 12 decembrie 2013

joi, 12 decembrie 2013

F.S.L.I. cere M.E.N. înlăturarea discriminărilor privind plata indemnizației de dirigenție

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a cerut Ministerului Educației Naționale înlăturarea discriminării la care sunt supuși personalul didactic încadrat cu fracțiuni de normă mai mici de jumătate de normă și consilierii școlari, care nu beneficiază de plata indemnizației de dirigenție, deși efectuează această activitate.

Vezi aici adresa F.S.L.I.

sursa: www.fsli.ro 

FSLI solicită vizarea statelor de plată, începând cu 23 decembrie

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ solicită Ministerului Educației Naționale să permită inspectoratelor școlare avizarea statelor de plată a salariilor din învățământ, începând cu 23 decembrie 2013.

Vezi adresa F.S.L.I.  

sursa: www.fsli.ro

vineri, 6 decembrie 2013

Metodologia şi criteriile privind acordarea gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar

Ordinul nr. 5455 din 12 noiembrie 2013 pentru aprobarea Metodologiei şi a criteriilor privind acordarea gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar

În baza prevederilor art. 264 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin.

Art. 1
Se aprobă Metodologia şi criteriile privind acordarea gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6.211/2012 pentru aprobarea Metodologiei şi a criteriilor privind acordarea gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 9 ianuarie 2013, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 3
Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară naţională din Ministerul Educaţiei Naţionale, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.