De câtă forță, sacrificiu, demnitate, conștiință și luciditate este nevoie pentru a putea schimba un sistem tocmai cu oamenii care sunt rezultatul lui?


luni, 27 octombrie 2008

Completarea catedrelor cu alte discipline decât specializarea dobândită prin studii

Ordinul nr. 3292 din 19 februarie 1998 privind completarea catedrelor cu alte discipline decât specializarea dobândită prin studii

Ministrul educaţiei naţionale,
în baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările ulterioare, şi ale Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 690/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările ulterioare, emite următorul ordin:

Art. 1
Se aprobă Metodologia nr. 27.032 din 18 februarie 1998 cu privire la completarea catedrelor cu alte discipline decât specializarea dobândită prin studii, cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2
Direcţia generală a învăţământului preuniversitar şi inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Ministrul educaţiei naţionale,
Andrei Marga

Anexă
Metodologie nr. 27.032 din 18 februarie 1998 privind completarea catedrelor cu alte discipline decât specializarea dobândită prin studii

În conformitate cu prevederile art. 44 din Legea nr. 128/1997, norma didactică cuprinde orele prevăzute în planul de învăţământ la disciplinele corespunzătoare specializării/ specializărilor înscrise pe diploma de licenţă sau de absolvire.
Prin excepţie, în norma didactică se pot include şi orele de la disciplinele stabilite prin prezenta metodologie, aprobată de Ministerul Educaţiei Naţionale, fără diminuarea salariului.
În acest context, catedrele se pot completa cu discipline care se regăsesc în foaia matricolă anexată la diploma de studii (de licenţă sau de absolvire), iar studiul lor a fost finalizat cu notă.
Completarea normei se face în învăţământul gimnazial, pentru situaţiile în care cadrul didactic respectiv are asigurată cel puţin 1/2 normă în specialitate şi numai pentru cazurile în care nu există posibilitatea completării cu ore de specialitate la nivelul aceleiaşi localităţi, de regulă la unităţi de învăţământ apropiate.
Completarea normei se face numai după încadrarea tuturor titularilor din localitatea respectivă, în conformitate cu specializarea fiecăruia. Completarea se poate face în aceeaşi unitate de învăţământ sau în alta echivalentă.
În învăţământul gimnazial din mediul rural, unde norma didactică nu se poate constitui conform prevederilor art. 43 şi 44 din Legea nr. 128/1997, aceasta poate fi diminuată, pentru personalul didactic titular, la 16 ore/săptămână, fiind constituită din ore la specializarea sau specializările de bază şi din alte ore, corespunzător prezentei metodologii, fără diminuarea salariului [art. 45 alin. (2) din Legea nr. 128/1997].
Prezenta metodologie se aplică şi celorlalte niveluri ale învăţământului preuniversitar, după cum urmează:
- în cazul disciplinelor socioumaniste (filosofie, logică, psihologie, sociologie, economie, etică, estetică, cultură civică);
- în cazul disciplinelor pentru care învăţământul superior nu asigură specializarea înscrisă pe diploma de studii (de exemplu, astronomia) şi al acelora pentru care nu se pot constitui catedre la nivelul localităţii, datorită numărului mic de ore prevăzut în planul de învăţământ (de exemplu: limba latină, geologia etc.);
- în cazul informaticii, care poate completa catedra profesorilor de matematică, în condiţiile art. 44 din Legea nr. 128/1997.
Potrivit prevederilor art. 7 din Legea nr. 128/1997, informatica poate fi predată şi de absolvenţi ai unei instituţii de învăţământ superior, care fac dovada finalizării unui curs postuniversitar de specializare în această disciplină, recunoscut de Ministerul Educaţiei Naţionale, şi care îndeplinesc condiţiile cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată.
Cadrele didactice care îşi completează norma cu alte discipline vor participa în timpul anului şcolar la activităţile metodice organizate de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru aceste discipline.
Prin intrarea în vigoare a prezentei metodologii orice alte dispoziţii contrare îşi încetează valabilitatea.

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 164 din data de 27 aprilie 1998